Recent is door adviesbureau Berenschot de huidige ANBI regelgeving tegen het licht gehouden. Hieruit kwam naar voren dat de Belastingdienst weinig zicht heeft op de activiteiten van een bestaande ANBI.
Staatssecretaris van Oostenbruggen (Staatssecretaris Fiscaliteit, Belastingdienst en Douane) geeft toe dat het huidige toezicht beperkingen kent. Volgens de staatssecretaris wordt dit veroorzaakt door het grote aantal ANBI’s. Nederland telt namelijk ongeveer 45.000 ANBI’s. Het ANBI team van de Belastingdienst telt ongeveer 36 FTE. Hiervan is 5 FTE beschikbaar voor toezicht op de ANBI’s. Bovendien is het proces intensief omdat het verzamelen en controleren van de gegevens handmatig gedaan wordt.
Een mogelijke oplossing zou zijn dat er een portal komt waar de ANBI’s verplicht zijn de gegevens te publiceren. Door deze portal deels openbaar te maken is deze dan publiekelijk toegankelijk. Omdat dit een intensief traject is zal het waarschijnlijk 2030 zijn voordat het portal in gebruik kan worden genomen.
Voor de kortere termijn heeft de staatssecretaris aangegeven dat meer medewerkers zich bezig gaan houden met de controle van ANBI’s. Daarnaast is het de bedoeling dat de Belastingdienst data op gaat vragen bij de Kamer van Koophandel om zo meer gegevens beschikbaar te hebben.
Een aantal ANBI’s is opgericht voor bijvoorbeeld een 100-jarig jubileum van een sportvereniging. Met de huidige kennis denkt de staatsecretaris hun fiscale voordele af te schaffen. Gezien de demissionaire status van het kabinet laat hij dit wel over aan zijn opvolger.
Heeft u vragen over de ANBI-status van uw stichting of vereniging? Wij helpen u graag verder.