“Wij werken naar volle tevredenheid samen met NonProfit Support. Wij ervaren NonProfit Support als efficiënt, dienstbaar en altijd meedenkend.”
Ervaringen
Enkele relaties lichten hun enthousiasme over onze dienstverlening toe.
Freek Bos
Laatste nieuws
Wet witwassen treft stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen ondervinden bancaire problemen Van de Nederlandse stichtingen en verenigingen heeft het grootste deel problemen met hun bankrekening en/of het betalingsverkeer. Deze stelling is gebaseerd op een enquête van samenwerkende koepelorganisaties van goede doelen en vrijwilligersorganisaties. Door de strenge wetgeving Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) zijn financiële instellingen, … Continued
Online portal voor publicatie ANBI in de maak
Als ANBI bent u verplicht om gegevens te publiceren op een eigen website, of op een gemeenschappelijke website van bijvoorbeeld een brancheorganisatie. Sinds 1 januari 2021 zijn grote ANBI’s verplicht om voor de publicatie gebruik te maken van standaardformulieren. Grote ANBI’s zijn: ANBI’s die actief geld of goederen werven onder derden (fondsenwervende instellingen) en waarvan … Continued
Eindheffing werkkostenregeling in maart
Bent u werkgever en maakt u gebruik van de werkkostenregeling? Wellicht moet u dan in maart nog 80% eindheffing betalen over 2023. Werkkostenregeling Hoe zit het ook al weer? Via de werkkostenregeling kunt u als werkgever allerlei zaken aan het personeel belastingvrij verstrekken. De meest bekende voorbeelden zijn het kerstpakket en thuiswerkvergoedingen. Hierbij moet u … Continued
Het gemak van een kwalificatiebeschikking
Betaalt u als stichting of vereniging geen vennootschapsbelasting en vraagt u achteraf de ingehouden dividendbelasting terug? Sinds 1 januari 2024 kunt u een kwalificatiebeschikking aanvragen. Als u deze beschikking heeft hoeft er geen dividendbelasting ingehouden te worden op het dividend dat u ontvangt. Zo wordt het voor u eenvoudiger om de ingehouden dividendbelasting terug te … Continued
Betalingen aan derden
Opgaaf Uitbetaling bedragen aan derden (opgaaf UBD) Samengevat is de regeling: Inhoudingsplichtigen (met een loonheffingennummer) die bedragen aan derden betalen, moeten dit opgeven aan de Belastingdienst. Dit gaat over bedragen die voor werkzaamheden zijn betaald aan natuurlijke personen. Niet-inhoudingsplichtigen (zonder loonheffingennummer) hoeven alleen een opgaaf te doen als zij daarvoor een uitnodiging van de Belastingdienst … Continued
ZZP’er of toch werknemer?
Veel stichtingen en verenigingen huren ZZP’ers in. Hierover is al veel geschreven en is er veel onduidelijkheid. Op dit moment ligt er het concept wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden. Dit wetsvoorstel is op 6 oktober 2023 voorgelegd voor consultatie. Dat leidde tot honderden reacties. Jurisprudentie ZZP’er Het antwoord op de vraag of u ZZP’er bent … Continued
Vrijwilligersvergoeding stijgt
De maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding gaat per 1 januari 2024 omhoog van € 1.900 naar € 2.100. Dit is het gevolg van de jaarlijkse indexatie. Jaarlijks wordt de maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding geïndexeerd. Er geldt een afronding op een veelvoud van € 100. Het bedrag van de maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding komt daardoor per 1 januari 2024 uit … Continued
Nieuwe subsidieregeling Patiënten- en gehandicaptenorganisaties
Vanaf 2024 komt er in totaal €50 miljoen vrij voor het versterken van de positie van patiënten en cliënten. Hiervan gaat €30,5 miljoen naar de subsidieregeling voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties. Deze subsidieregeling geldt voor de periode 2024-2028. De regeling is bedoeld voor verenigingen of stichtingen die zich primair richten op het versterken van de stem … Continued
Giftenaftrek voor vrijwilligers
Hebben vrijwilligers van uw organisatie recht op een vrijwilligersvergoeding die zij niet uit laten keren? Een vrijwilliger kan in de aangifte inkomstenbelasting giften in aftrek brengen vanwege het vrijwilligerswerk. Hiervoor moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Vrijwilligersvergoeding Heeft u vrijwilligers in dienst die dit in aftrek willen brengen? Dan moet u als organisatie een … Continued
Stichtingen-en verenigingenloket online
De Belastingdienst heeft een online loket geopend voor stichtingen en verenigingen. Wanneer u op zoek bent naar praktische info voor uw stichting of vereniging biedt dit loket mogelijk uitkomst. U kunt hier namelijk terecht met fiscale vragen omtrent stichtingen en verenigingen. Het loket bevat informatie over de belastingplicht, vrijstellingen en over de stappen die gezet … Continued
STAP scholingsbudget stopt?
Vanaf 2024 geen scholingssubsidie via STAP meer Om het geheugen op te frissen: wat is de scholingssubsidie Stimulans Arbeidsmarktpositie (STAP) ook alweer? Deze subsidie biedt zowel werkenden als niet-werkenden momenteel de kans om met overheidsgeld een opleiding, cursus of training te volgen. Deze regeling werd vorig jaar ingevoerd en verving hiermee de scholingsaftrek in de … Continued
Teruggave energiebelasting
Energiebelasting stichting of vereniging Heeft u als stichting of vereniging een pand waarvan u zelf de energiekosten betaalt? Wellicht komt u dan in aanmerking voor teruggave van een deel van de energiebelasting. Deze energiebelasting betaalt u aan de energieleverancier en staat vermeld op de jaarlijkse eindafrekening. De teruggaaf is 50% van de energiebelasting die de … Continued
Loopbaanbudget
Voor u en uw medewerkers is het van belang om te blijven ontwikkelen. Daarom is het Loopbaanbudget (CAO Sociaal Werk) in het leven geroepen. Het Loopbaanbudget bestaat uit de onderdelen loopbaanbedrag en vitaliteitsuren. Loopbaanbedrag: 1,5% van het salaris, inclusief vakantietoeslag en eindejaarsuitkering, wordt gereserveerd voor het loopbaanbedrag. Deze reservering is in de meeste gevallen zichtbaar … Continued
Subsidieregeling patiënten- en gehandicaptenorganisaties vanaf 2024
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties worden gesubsidieerd vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het huidige beleidskader voor subsidiëring van patiënten- en gehandicaptenorganisaties loopt eind 2023 af. Per 1 januari 2024 zal de nieuwe subsidieregeling PGO 2024-2028 in werking treden. Pg-organisaties geven vorm aan de georganiseerde stem van de patiënt. Daarmee geven zij invulling aan een … Continued
Renseigneringsplicht: uitbetaling aan derden
Per 1 januari 2022 geldt de bij wet ingevoerde renseigneringsplicht. Dit heeft belangrijke gevolgen voor uw organisatie. Uiterlijk op 31 januari 2023 had de opgave over het jaar 2022 ingediend moeten zijn. Zie ook ons eerdere bericht over uitbetaling aan derden. Op vragen over eventuele sancties bij het niet opgeven van uitbetalingen geeft de Belastingdienst aan dat het … Continued
Verplichte opgave uitbetaalde bedragen aan derden (renseigneringsplicht)
Per 1 januari 2022 geldt de bij wet ingevoerde renseigneringsplicht. Dit heeft belangrijke gevolgen voor uw organisatie. Uiterlijk op 31 januari 2023 moet u opgave hebben gedaan over het jaar 2022. De wettelijke basis In de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen (art. 53) is per 1 januari 2022 opgenomen dat bij wet aangewezen instellingen verplicht zijn om opgave … Continued
Kabinet maakt werk van toezicht op ANBI’s
Meer toezicht op Algemeen Nut Beogende instellingen (ANBI’s) Het kabinet gaat het toezicht op Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI) aanscherpen. Het verbeteren van de informatie die de Belastingdienst heeft over ANBI’s is daarbij het belangrijkst. Ook wordt de samenwerking met de sector verder opgezocht en uitgebreid. Met als doel om zelfregulering van de sector te … Continued
Extraatje voor uw personeel
Benutting vrije ruimte werkkostenregeling (WKR) Wilt u in 2022 nog iets extra’s doen voor uw personeel? Wellicht kan dit belastingvrij binnen de vrije ruimte van de WKR. Wat is de vrije ruimte De vrije ruimte is een deel van het loon waarbinnen bepaalde vergoedingen (bijvoorbeeld een kostenvergoeding) onbelast mogen worden verstrekt aan het personeel. Zolang … Continued
Geen informatie uit het UBO-register
Uitspraak hof: tijdelijk geen informatieverstrekking UBO-register Minister Kaag van Financiën heeft in een Kamerbrief laten weten dat zij de Kamer van Koophandel heeft gevraagd tijdelijk geen informatie te verstrekken uit het UBO-register. Dit verzoek komt naar aanleiding van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Het hof gaf aan dat de toegankelijkheid van het … Continued
Waarderingsonderzoek
Om in beeld te krijgen wat goed gaat en wat beter kan, hebben wij een afstudeeronderzoek laten uitvoeren. Er is gekeken naar de kansen op de markt, de positie van concurrenten maar vooral naar hoe onze relaties de samenwerking ervaren. Van onze diensten blijkt de secretariële ondersteuning het hoogst te scoren. Direct gevolgd door de … Continued
Subsidie PGO
Instellingssubsidie 2023 Patiëntenorganisaties hebben nog tot zaterdag 1 oktober 12:00 uur de tijd om hun aanvraag voor de instellingssubsidie over 2023 in te dienen. Heeft u dit nog niet gedaan en loopt u tegen problemen aan? Wij helpen u graag verder. Meldingsplicht instellingssubsidie 2022 Heeft u de instellingssubsidie over 2022 aangevraagd en denkt u hiervan … Continued
Subsidie PGO
Beleidskader verlengd tot en met 2023 Het huidige beleidskader voor subsidiëring van patiënten- en gehandicaptenorganisaties (PGO) is zonder inhoudelijke wijzigingen verlengd. Namelijk met 1 jaar tot en met 2023. Als uw organisatie onder het huidige beleidskader valt, kunt u hierdoor gebruik blijven maken van de jaarlijkse instellingssubsidie op de manier zoals u dat gewend bent. … Continued
STAP budget voor scholing
STAP budget voor scholing en ontwikkeling Sinds 2022 is het mogelijk om via het STAP budget maximaal € 1.000 aan te vragen voor scholing en ontwikkeling. Hiermee wil de overheid bijdragen aan de ontwikkeling van werkenden en werkzoekenden. Het STAP budget komt in de plaats van de fiscale aftrek van scholingskosten in de aangifte inkomstenbelasting. … Continued
Ruimere vrijstelling vennootschapsbelasting (VPB)
Eerder schreven we al een artikel over de VPB plicht van stichtingen en verenigingen. Een recent arrest van de Hoge Raad geeft meer ruimte voor de invulling van de vrijstelling van de VPB voor startende stichtingen of verenigingen. In dit artikel lichten wij toe welke gevolgen dit arrest heeft. Winstvrijstelling De winstvrijstelling is in de … Continued
Vaststelling subsidie PGO 2021
Begin mei hebben stichtingen en verenigingen die de instellingssubsidie over 2021 ontvangen, een link ontvangen van DUS-I. Hiermee kan de verantwoording worden ingediend. Let op, dit moet voor 3 juni 2022. Verleningen lager dan € 25.000 Als u minder dan € 25.000 aan subsidie heeft ontvangen, hoeft u geen verantwoording in te dienen. Het is … Continued
Handhaving registratieplicht UBO
Verplichtingen Wwft De Wet ter voorkoming van witwassing en financiering van terrorisme (Wwft) is in 2008 in het leven geroepen. Het doel is, om witwassen en het financieren van terrorisme te bestrijden. Op grond van deze wet gelden verplichtingen. Zowel voor banken en accountants als voor uw stichting of vereniging. Registratie UBO Op 27 maart … Continued
Thuiswerkvergoeding
Heeft uw stichting of vereniging personeelsleden in dienst die hun werkzaamheden vanuit huis verrichten? Dan mag u de onbelaste thuiswerkvergoeding van € 2 per werkdag vergoeden. Deze is namelijk gericht vrijgesteld binnen de werkkostenregeling (WKR). Met de stijgende energieprijzen is het de vraag of deze € 2 per dag wel voldoende is om de kosten … Continued
Deadline inschrijving UBO-register
Vanaf 27 september 2020 zijn ondernemingen verplicht om hun eigenaren of de personen die zeggenschap hebben in het zogeheten UBO-register in te schrijven. Dit is het gevolg van Europese regels. Organisaties kunnen hun UBO tot en met uiterlijk 27 maart 2022 inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Wat is een UBO? UBO staat voor ‘ultimate … Continued
Whk-beschikking 2022
Een tijdje geleden heeft de Belastingdienst de beschikkingen premie Werkhervattingskas (WhK) over 2022 verstuurd. Via de WhK dragen werkgevers premie af. Vanuit deze betaalde premie worden werknemers die ziek of arbeidsongeschikt zijn betaald. Werkgevers doen er goed aan om deze beschikking te controleren. In bepaalde gevallen worden er onjuiste loonsommen gehanteerd. Mocht u twijfelen over … Continued
Vennootschapsbelasting bij stichtingen en verenigingen
Als de dienstverlener op het gebied van administratieve en secretariële ondersteuning ondersteunt NonProfit Support uw stichting of vereniging. Maar daarmee houdt het niet op, graag denken wij verder met u mee. Voor stichtingen en verenigingen is mogelijke vennootschapsbelastingplicht (hierna: VPB) namelijk een belangrijk aandachtspunt. Als regelmatig overschotten worden behaald dan is de kans al snel … Continued
Eindejaarstips 2021
Wij willen zo aan het eind van 2021 een aantal tips onder uw aandacht brengen waar u uw voordeel mee kunt doen. Werkkostenregeling Heeft uw stichting of vereniging personeel in loondienst? Dan is het goed om aan het einde van het jaar te kijken of de vrije ruimte in de werkkostenregeling wel helemaal benut is. … Continued
Thuiswerkvergoeding en reiskostenvergoeding
Nu er een dringend advies is om weer meer thuis te gaan werken is het goed om als werkgever over de vergoedingen na te denken. Want hoe zit het dan met de reiskosten voor het woon-werkverkeer? Mogen die wel vergoed worden als er ook sprake is van thuiswerken? In dit artikel gaan we hier verder … Continued
Werken in de cloud
Steeds meer stichtingen en verenigingen werken online. Het grote voordeel hiervan is dat er geen software en/of eigen server meer hoeft aangeschaft te worden. Door het betalen van een (maandelijks) abonnement krijgt u het recht om de software te gebruiken. In dit artikel wil ik ingaan op het online verwerken van de ledenadministratie en het … Continued
Bewaarplicht stichting of vereniging
Regelmatig krijgen wij vragen van besturen: Hoe lang moeten wij de administratie bewaren? En hoe zit het met het digitaal bewaren van de administratie? In dit artikel geven we antwoord op deze vragen. Bewaartermijn In beginsel dient de administratie zeven jaar bewaard te worden. Er gelden echter uitzonderingen, bijvoorbeeld voor de heffing van omzetbelasting ter … Continued
Vrijwilligersverklaring
Heeft uw stichting of vereniging vrijwilligers die afzien van een beloning? Wellicht is de inzet dan aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting van de vrijwilliger. Voorwaarde is wel dat de stichting of vereniging een ANBI is en dat de vrijwilligersverklaring ingevuld wordt. In deze vrijwilligersverklaring geeft de stichting of vereniging die de ANBI status heeft aan, … Continued
Verantwoording instellingssubsidie vóor 3 juni 2021
Vaststelling subsidie PGO 2020 Eind vorige maand hebben stichtingen en verenigingen die de instellingssubsidie over 2020 hebben ontvangen een link ontvangen. Hiermee kan de verantwoording worden ingediend. Let op, dit moet voor 3 juni 2021. De meeste organisaties zullen dit dus al gedaan hebben. Mocht u de definitieve vaststelling nog niet hebben ingediend en nog … Continued
Inlenen van personeel
Inlenersaansprakelijkheid Leent uw stichting of vereniging personeel in van een andere organisatie (ook wel genoemd detachering of ter beschikking stellen van personeel)? Dan bestaat het risico dat u als inlener aansprakelijk wordt gesteld voor de belastingschulden van de uitlener. Dit noemt men ook wel de ‘inlenersaansprakelijkheid’. Het is daarom belangrijk dat u als stichting of … Continued
Burn-out
Uit een onderzoek van TNO blijkt dat in 2019 17% van de werknemers last heeft van burn-outklachten. Er was lang niet altijd één specifieke oorzaak aan te wijzen. Meestal werd dit veroorzaakt door diverse factoren die uiteindelijk tot burn-outklachten leidden. Wel werd het werk het meest als oorzaak aangewezen en dan specifieker de werkdruk en … Continued
Vrijwilligersvergoeding
In veel stichtingen en verenigingen zijn de vrijwilligers niet meer weg te denken. Het is immers voor de meeste stichtingen en verenigingen financieel niet haalbaar om alle werkzaamheden door betaalde krachten te laten verrichten. De betaalde bedragen aan de vrijwilligers zijn ofwel de gemaakte kosten of de betaalde vrijwilligersvergoeding. De vaste vrijwilligersvergoeding is bedoeld om … Continued
Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR)
Zijn uw statuten up-to-date? Per 1 juli 2021 treedt de WBTR in werking. Deze wet heeft ten doel om de kwaliteit van het bestuur te verbeteren. Deze wijziging ziet voornamelijk op artikel 298 van het Burgerlijk Wetboek Boek 2. Hierin wordt het volgende vermeld over stichtingen: Een bestuurder die: 1a. iets doet of nalaat in strijd … Continued
Wetswijziging Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)
Sinds 1 januari 2021 is er een wetswijziging inzake de ANBI’s. Voor grote ANBI’s geldt dat zij vanaf het boekjaar 2020 een standaardformulier moeten gebruiken voor de publicatie van hun gegevens. Wat zijn grote ANBI’s voor de Belastingdienst? Het gaat om de ANBI’s die: actief geld of goederen werven onder derden (fondsenwervende instellingen), en waarvan … Continued
Subsidie VWS
De beschikkingen voor de subsidie aan de patiënten- en gehandicaptenorganisaties voor het jaar 2021 zijn verstrekt. In de aanvragen is veel terug te zien dat het lastig is om fysieke bijeenkomsten te organiseren. Daarom dit keer veel aanvragen over online activiteiten. Omdat 2021, naar verwachting, weer een onzeker jaar zal zijn, heeft PGO ook nu … Continued
Werkkostenregeling 2021
Vrije ruimte Onder de werkkostenregeling mag u een gedeelte van het fiscale loon van uw werknemers belastingvrij besteden aan vergoedingen en/of geschenken. Dit wordt de vrije ruimte genoemd. In 2020 is deze vrije ruimte over de eerste € 400.000 van het fiscale loon verhoogd van 1,7% naar 3%. Deze verhoging geldt ook voor 2021. De … Continued
Verplichte vaccinatie werknemers?
Heeft u als stichting of vereniging personeel in dienst? Kunt u dan vaccinatie van een werknemer eisen? Mag de sollicitant in een sollicitatiegesprek gevraagd worden of hij zich heeft laten inenten? Mag je een vaccinatieverplichting in de functie-eis opnemen? Deze vragen komen op nu het ernaar uitziet dat dit jaar wordt gevaccineerd tegen COVID-19. Bij … Continued
Wetgeving zzp’ers wijzigt
Wet DBA Huurt u als stichting of vereniging zzp’ers in? De wetgeving hieromtrent gaat weer wijzigen. Het kabinet wil de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie (Wet DBA) vervangen. Deze wet zorgt namelijk voor te veel onrust en onzekerheid onder zzp’ers en hun opdrachtgevers. Pilot webmodule Een pilot voor een webmodule is op 11 januari 2021 van … Continued
Fiscus controleert strenger op giften
Fiscus controleert strenger op giften aan ANBI Vanaf 1 januari 2021 gelden er strengere regels voor schenkingen aan goede doelen met een ANBI-status. De Belastingdienst gaat schenkingen in contanten aan banden leggen en een taxatieplicht invoeren voor bepaalde schenkingen in natura. Ook wil ze een einde maken aan voorwaardelijke schenkingen. Giften in contanten Wie in … Continued
Online demo software
Om uw stichting of vereniging optimaal te ontzorgen en te informeren maken wij gebruik van diverse softwarepakketten. Onderstaand een korte beschrijving van de mogelijkheden op dit gebied: Twinfield Het administratieve pakket waar wij het meeste mee werken is Twinfield. Twinfield is volledig webbased. Dit houdt in dat u alleen een computer met internetverbinding nodig heeft … Continued
Kleine Ondernemers Regeling
Kleine Ondernemers Regeling (KOR) gekoppeld aan omzet Sinds dit jaar is de KOR voor de BTW aangepast. De regeling is nu gekoppeld aan de omzet. Indien er in een jaar minder dan € 20.000 omzet gemaakt wordt, kan er gebruik gemaakt worden van de KOR. Ook is de regeling opengesteld voor bv’s, stichtingen en verenigingen. … Continued
Controleren van de thuiswerkplek: wie mag dat?
Thuiswerken: veel organisaties weten inmiddels bijna niet beter. De werkgever moet er bij thuiswerken wel voor zorgen dat de werknemer op een gezonde en veilige manier kan werken. Dat betekent dat de werkgever moet regelen dat de werknemer over een goede thuiswerkplek beschikt. Een goede werkplek betekent niet alleen het beschikken over de juiste inrichting. … Continued
Benut mogelijkheden van werkkostenregeling
Heeft uw stichting of vereniging personeel in dienst? Benut dan ook dit jaar uw mogelijkheden binnen de werkkostenregeling Beoordeel uw nog resterende vrije ruimte en bekijk of zaken die u in 2021 wilt vergoeden/verstrekken nog in 2020 kunnen worden gedaan. Het is namelijk niet mogelijk om de vrije ruimte die in 2020 over is, door … Continued
Modelovereenkomst bij inhuur externen
Modelovereenkomst Veel stichtingen en verenigingen huren externen in om voor het verlenen van diensten. Het is raadzaam om via een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst zekerheid te krijgen over het al dan niet bestaan van een dienstbetrekking. Maakt u gebruik van een modelovereenkomst? Dan heeft u alleen vrijwaring voor het inhouden en afdragen van loonheffingen … Continued
Subsidie PGO 2020 en 2021
Subsidieaanvraag PGO 2021 Op dit moment worden alle subsidieaanvragen die gedaan zijn voor het jaar 2021 door DUS-I beoordeeld. 2021 is, door de onzekerheid die COVID-19 meebrengt, een onzeker jaar. Gaan we activiteiten digitaal of “live” houden? Het blijft spannend hoe het komend jaar eruit gaat ziet wat betreft de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. … Continued
Aanspraak op uitkering einde dienstverband vrijgesteld?
Of een aanspraak op een uitkering bij het einde van een dienstverband tot het loon behoort of niet, hangt af van de soort en de hoogte van de uitkering. In een handreiking van Forum Salaris, het online forum van de Belastingdienst, wordt uiteen gezet welke mogelijkheden er zijn. In een aantal gevallen heeft een werknemer … Continued
Doorlopen vaste (reis)kostenvergoeding vervalt per 2021
Vaste vergoedingen in 2020 Voor veel werknemers leiden de maatregelen rondom de coronacrisis tot een verandering van hun reispatroon. Deze verandering kan meebrengen dat een werkgever de vaste reiskostenvergoeding moet aanpassen of geheel of gedeeltelijk tot het loon moet rekenen. Aangezien dit niet doelmatig en ongewenst is, heeft staatssecretaris Vijlbrief goedgekeurd dat een werkgever gedurende … Continued
Aanvullend geboorteverlof
Met ingang van 1 juli 2020 kunnen partners van vrouwen die pas zijn bevallen, minimaal 1 week tot maximaal 5 weken aanvullend geboorteverlof opnemen. Zij krijgen dan een uitkering ter hoogte van 70% van hun dagloon. Een maximum geldt van 70% van het maximumdagloon. UWV betaalt deze weken verlof. De voorwaarden zijn: De partner is … Continued
UBO-inschrijving
Vanaf 27 september 2020 zijn ondernemingen verplicht om hun eigenaren of de personen die zeggenschap hebben in een zogeheten UBO-register in te schrijven. Dit is het gevolg van Europese regels. Doel van het register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals witwassen van geld. Wat is een UBO? UBO staat voor ‘ultimate beneficial owner’ (de ‘uiteindelijke … Continued
PGO-subsidie
Zoals in ons vorige nieuwsbericht over pgo-subsidie is vermeld, moeten afwijkingen in de besteding van subsidie doorgegeven worden aan Fonds PGO. Dus als de COVID-19 uitbraak impact heeft (of heeft gehad) op de activiteiten waar subsidie voor is aangevraagd moet u dit wellicht doorgeven. Wanneer moet u actie ondernemen? Een activiteit is afgelast als gevolg … Continued
ANBI-status
ANBI’s zijn verplicht om aan diverse voorwaarden te voldoen. Op de site van de Belastingdienst staan deze genoemd. Eén van deze voorwaarden is dat de ANBI binnen zes maanden na afloop van het boekjaar bepaalde financiële gegevens via internet publiceert. Is uw organisatie een ANBI? En zijn de financiële gegevens nog niet gepubliceerd? Dan is … Continued
PGO-subsidie
Het coronavirus heeft naar alle waarschijnlijkheid ook invloed op de activiteiten die u gepland had voor 2020. Diverse van deze activiteiten kunnen nu niet doorgaan. Als u deze activiteiten wilde financieren uit de subsidie van PGO kan dit dus ook invloed hebben op de uiteindelijke subsidie. Hoewel Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I) aangeeft soepel … Continued
Covid-19
We hebben de laatste maanden allemaal ondervonden hoe groot het effect van een klein virus op ons leven is. Dat geldt uiteraard niet alleen voor de privésituatie, maar ook voor die op de werkplek. Deze periode van onzekerheid op medisch en financieel gebied kan zorgen voor onrust bij u als bestuur maar ook bij uw … Continued